Monday, April 13, 2009

Cemburu itu Ada...

Salam Sejahtera...

Kawan-kawan...teman-teman...sahabat handai...rakan taulan,

Mesti kita semua pernah dengar perkataan cemburu...ataupon bak kata orang Banjar...jealous... hehehehehehe.... Cemburu ni, biasanya, bila kita sebut atau pon kita dengar, selalunya 1st impression yang hadir dalam benak kepala kita mestilah pengertian yang bersifat antagonis seterusnya membawa kepada kejelikan dan ketidakbaikan sesuatu keadaan ataupon situasi... Tapi ada juga rasa cemburu yang mendatangkan kebaikan...ye la kan, rasa cemburu terhadap sesuatu perkara atau situasi, lantas berusaha lebih dan bersemangat waja untuk menjadi seperti sesuatu yang dicemburui itu!




Seperti gambar di atas ini, adakah menggambarkan kecemburuan aku terhadap sesuatu??? oohh, tidak..gambar di atas adalah hiasan semata-mata yang tidaklah bersifat dekoratif sangat pon...hehehhee.... :)

Lately ni, ada lah beberapa perkara yang bisa menghadirkan rasa cemburu dalam hati aku.

Cemburu itu ada apabila melihat kelancaran dan kemudahan kawan-kawan dalam menjalankan projek MSc mereka, sedangkan aku sangkut sana..sangkut sini...(kadang-kadang ada juga masa-masa sengaja menyangkutkan diri dengan sengaja). Tapi aku tidak boleh berputus asa dan membiarkan masa yang bersangkutan ini berlalu begitu sahaja tanpa berbuat apa-apa yang bermanfaat. Justeru, selain daripada berfacebook sekali-sekala, beberapa chapter dalam MSc thesis harus aku tulis sedikit demi sedikit. Aku berharap masalah yang melanda aku (seperti yang aku tulis dalam entry-entry sebelum ni) akan ada hikmahnya. Siapa la tahu, selepas ni projek aku akan berjalan atau pon berlari seperti kuda..Kudaku lari gagah berani!!!

Cemburu itu ada juga apabila melihat kawan-kawan, seniors dan juniors yang telah atau pon akan berterbangan ke negara orang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat PhD dalam masa terdekat. Sekadar menyebut beberapa nama, cik Dijah baru saja selamat menjejakkan kakinya ke Australia dan Aimi, my junior telah pon selamat berada di Wales....(yang kat Aimi ni malu sket la...dulu aku ajar dia dalam kelas makmal, tengok sekarang dia dulu yang fly ke oversea doing her PhD meninggalkan aku di belakang).

Kadang-kadang, terlintas juga dalam hati, kenapalah aku x buat master by course je dulu kan?? Sah-sah dalam masa setahun, dah ada MSc dan boleh segera fly ke oversea for PhD pula..Tapi bak kata Abang Ayie yang sekarang sedang menyiapkan PhD di Imperial College (saya minta semangat abg sket boleh??) x baik menyesali apa yang berlaku dan yang sedang dilalui. Apa yang aku perlu buat adalah, aku perlu menyiapkan segera apa yang telah aku mulakan...

Sesungguhnya, meninggalkan kerja separuh siap sungguh tidak jantan bagi aku!!! Lambat atau cepat, juga bergantung kepada nasib selain daripada kadar usaha kita sendiri.

Sesusah mana pon kita, aku sedar masih ramai lagi yang ada nasib yang lagi susah pada aku..Jadi adalah tidak wajar untuk aku berasa lemah, apatah lagi patah semangat..Tekad mesti dibulatkan, semangat mesti dikentalkan, usaha mesti dilipatgandakan, dan DOA wajib dipanjatkan kepada Sang Maha Pencipta.....


p/s: A warm of luck to sis Dijah di University of New England, Armidale, Australia for your PhD kebiri-birian dan kecacingan!!!




~ yoe menulis bertemankan entiti-entiti yang berselerakan dan bersepahan seperti figura di atas

8 comments:

jayB said...

btul!

mari cari jantan! eh... typo error...
mean..
mari jadi jantan!!!!

chayok!

hehehe...

artisticklytouch said...

it's good to feel jealous of something and yet making it as a 'batu loncatan' to achieve more.

in addition to what ur abang ayie has said, i would say, to feel terkebelakang adalah a kind of feeling that you should avoid. that is such an immature thinking. You are doing ur master and sooner will be futhering it to PhD, thus u should start thinking wisely and chase away all this pemikiran2 tak perlu ittew.

Sekarang rezeki diaorang, so diaorang pergi dulu. There's a reason god not letting you out of Malaysia as yet.

Pray for His petunjuk. always sabar and never menyesal

yoe said...

incik jaybe!!
yeah mari mencari jantan...eh typo error too!!
mari menjadi jantan yang waja..

heippp, i already jantan maaa...so tambahkan kejantanan demi phd rite!!!

or should i say demi ilmu kerana Allah di bumi-Nya ini...sound more religious i think!!!

yoe said...

owhhh....
a million thanks to ur words abg art!!!

insyaAllah i will be a matured guy with a matured way of thinking!!!

thanks!!!

zoncapriku said...

Xper yoe..dismping ko cempurukn org lain,ko x sedar sebenarnya org lain pun ada yg cemburu ngn ko...dunia ni adil...dari aku masuk umah sewa lg,ko mmg insan yg bertuah, x perlu la aku jelaskn kt sini..kang pnjang lebar plak..huhuhu

yoe said...

*** wink wink ***
mode terharu lalu terus bersemangat!!!

Yla rahYla said...

alalalala...cumelnyer dier cemburu...
tgh bygkan azrul buat jelingan tajam dan seksi...muahahahah

yoe said...

ceh!!! tajam dan seksi????
bluwerkkk ...sambil jelir lidah!!!

~ org cumel kat sana tu bila nk fly???