Sunday, February 22, 2009

Debat PNC UMT 2009; LaGi pAndanGan Si kErDiL..

Selamat datang!!

Johan Kategori Bahasa Melayu

Johan Kategori Bahasa Inggeris yang cute-mute

Para juri pusingan awal dan akhir

Juri sedang bertugas, tanpa kelibat aku yang mengambil gambar ini....

Serius membuat keputusan..


Pening kepala...

Semak, jangan tak semak...


Salam Sejahtera...

Seperti yang dijanjikan sebelum ini, sedikit ulasan dan bingkisan mengenai perlawanan akhir Pertandingan Debat Piala Naib Canselor UMT 2009 ingin sekali aku coretkan.


Sebelum:

Dua pasukan yang memenangi perlawanan peringkat separuh akhir dan seterusnya layak ke peringkat akhir hanya diketahui pada jam 2 ptg. Tahniah diucapkan pada pasukan HavoTech (Sarjana Muda Agroteknologi Lepas Tuai) dan pasukan Double Helix (Sarjana Muda Sains Biologi). Sedar atau pon tidak, perlawanan ini seakan-akan ulangan perlawanan akhir tahun lepas yang menyaksikan kemaraan dua pasukan yang sama. Pasukan HavoTech selaku johan menunggu masih menampilkan pendebat yang sama pada tahun lepas, manakala, pasukan Double Helix untuk tahun ini mencari kelainan dengan menampilkan pendebat baru yang masih 'setahun jagung', adik-adik 1st year. Sedikit taklimat dan pengumuman usul telah dibuat dan kedua-dua pasukan telah diberi masa yang secukupnya untuk membuat persediaan. Aku dan alumni yang lain pula menghadiri mesyuarat alumni debat melayu dan seterusnya sesi 'makan-makan' di Pantai Teluk Ketapang. Hanya selepas itu, aku berpeluang untuk untuk melihat-lihat persediaan adik-adik dan AJK di lokasi perlawanan akhir malam ini. Sampai di lokasi, mata terlihat pasukan HavoTech sedang berkumpul bersama beberapa orang reseachers mereka untuk persediaan. Aku menghampiri mereka, dan ayat pertama yang keluar dari mulut mereka:

"Abang Azrul, kami blank la....macam mana ni???"
Kasihan juga, tapi aku cuma bagi sedikit kupasan saja mengenai usul debat itu dengan harapan mereka lebih bebas untuk membuat pendirian mereka malam ini. Mata mencari -cari pasukan lagi satu, tapi aku dikhabarkan mereka telah balik ke hostel untuk iron baju kot!!! Kaki melangkah naik ke tingkat atas, memasuki ruang auditorium, melihat dua orang pengacara sedang berlatih dan cik pengarah program yang keletihan sambil sekali-sekala menjerit akibat tensi yang melampau,katanya! Banyak juga lompang yang aku kesan untuk persediaan AJK kali ini. Jangan buat lagi ye adik-adik, kurang raptai rasanya. Huhu....Raptai itu satu keperluan ya adik-adik!!! Wajib ada raptai penuh!!! Jam 6.40 ptg, aku balik untuk persediaan diri sendiri la pula!!!! :)


Semasa:

Tepat jam 8.40mlm, majlis dimulakan. Perarakan masuk piala pusingan, Yang Dipertua Dewan dan para pendebat ke pentas utama. Debat dimulakan!!!! Agak perlahan di peringkat permulaan, dan hanya panas apabila sampai ke pertengahan perdebatan. (Ulasan lengkap dari perspektif diri saya yang kerdil ini bukan untuk kali ini, lepas ini la ye!!)


Selepas:

Para juri sudah mencapai kata sepakat untuk sebulat suara, maknanya keputusan penuh, 9-0. Majlis penyampaian hadiah disempurnakan oleh Ketua Pusat Kokurikulum, Dr. Mohd Razali yang mewakili TNC, Prof. Dr. Abd. Majid Mohd Isa. Dimulakan dengan kategori bahasa inggeris, naib johan, pasukan HavoTech, dan johan, pasukan Biodiversiti (Sarjana Muda Sains Biodiversiti). Persembahan yang mantap dari pasukan underdog mengalahkan pasukan favourite, HavoTech, menurut ketua juri kategori bahasa inggeris laa.. Seterusnya, pengumuman kategori bahasa melayu, pendebat terbaik perlawan akhir dan pendebat terbaik liga disandang oleh orang yang sama, cik Jijah kita...Wan Mahfuzah dari pasukan HavoTech. Dengan margin 3.4, juri 9-0:

"Usul 'Budaya Internet Menggugat Kestabilan Negara' adalah ditolak" kata pengacara majlis. Pengumuman ini disambut gegak gempita oleh para penyokong pasukan Double Helix. Para pendebat pasukan pembangkang dihujani ucapan tahniah dan sekaligus menafikan peluang johan menunggu tahun lepas, HavoTech untuk mengulangi kejayaan dua tahun berturut-turut.


p/s: memikirkan ulasan yang ingin ditulis tentang usul perdebatan...


~ yoe menulis dari penglihatan mata pemberian Yang Maha Kuasa...

3 comments:

Khadijah said...

wah, menarik!
tahniah sebab berjaya menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab dan dedikasi.

Encik Ayie Yang Garang said...

semak ker sémak?? semak is bush~matiklah george bush yang suka membantai orang dan spank2 kan..

sémak is sélak kan?? kah kah kah.. sélak jgn tak sélak!!!

majulah pasukan debat untuk negara!

yoe said...

seronok dgn sambutan yg menggalakkan dr adik2 baru untuk PNC tahun ni..harap2 dpt jd pelapis!!!