Sunday, February 22, 2009

Otak diPeraH unTuk beRfikiR...

Dari kejauhan, pemandangan dari kerusi juri..

Pasukan kerajaan

Kumbang-kumbang dari pasukan pembangkang

Piala yang menjadi idaman adik-adik peserta saban tahun


Salam Sejahtera...

Pertama sekali, dengan rasa rendah diri, aku nyatakan di sini, aku bukan lah siapa-siapa. Pandangan ini hanyalah dari kaca mata diri sendiri yang membuat penilaian daripada pemahaman dan pengalaman sebelum ini yang tidaklah seberapa.

'Budaya Internet Menggugat Kestabilan Negara', begitulah usul yang telah dipilih oleh para juri untuk perlawanan akhir pertandingan debat PNC 2009. Berikut, sedikit ulasan mengenai usul:

Daripada 5 perkataan yang membentuk usul ini, ia dapat dipecahkan kepada 2 FRASA UTAMA. Pertama, BUDAYA INTERNET. Kedua, MENGGUGAT KESTABILAN NEGARA. Itu tentang pecahan frasa, manakala KATA KUNCI yang harus dijadikan pengukur hala tuju adalah perkataan MENGGUGAT.

Kegagalan para pendebat kali ini ada 2 perkara:

1. Gagal membezakan INTERNET dan BUDAYA INTERNET itu sendiri.
- INTERNET adalah satu entiti yang berdiri sendiri
- BUDAYA INTERNET pula adalah satu bentuk pembudayaan yang mana di dalamnya terdapat lebih dari satu entiti. Inilah yang gagal dijelaskan dengan baik oleh pihak kerajaan dan juga tidak pon dipersoalkan oleh pihak pembangkang sehingga ke akhir perdebatan.

2. Penceritaan yang tidak sampai.
- Dalam setiap fakta yang diterangkan, ia tidak dijelaskan sampai habis.
- Contoh: kes penyebaran foto bogel dan video skandal seks ahli politik; bagaimanakah perkara ini dapat menggugat kestabilan negara?? Tidak dijelaskan dengan baik. Mengecewakan!!!

Sepatutnya, dalam membina kes, pihak kerajaan perlu melihat usul ini pada asasnya secara holistik. Bagaimana kita melihat kemudahan dan manfaat yang diperoleh daripada internet yang dibudayakan oleh setiap lapisan masyarakat akhirnya disalahgunakan dan membawa kepada tergugatnya kestabilan negara. Itu sahaja!!

Manakala, pihak pembangkang pula perlu menafikan kemampuan budaya tersebut sehingga menggugat kestabilan negara. Juga, pada pendapat saya, pembangkang boleh dikira berjaya apabila memilih untuk bermain dengan aspek mekanisme kawalan dalam membina hujah bangkangan mereka.

Seperti yang disedari oleh ramai penonton, perdebatan ini agak perlahan pada mulanya dan hanya panas di pertengahan perdebatan.

Pendebat pertama kerajaan (JAMES) gagal memahamkan dewan tentang pegangan konsep mereka. Segala PENCERITAAN hanya bersifat SEPARUH JALAN. Tidak dikaitkan bagaimana segala kes itu menggugat kestabilan negara. MENYEDIHKAN dan buat aku GERAM!!!!

Pendebat pertama pembangkang (NASRUL) juga bagi aku, hilang taring pada malam ini. Entah di mana silapnya, calon peribadi aku untuk menyandang anugerah Pendebat Terbaik ini gagal meneruskan momentum persembahannya di pusingan awal. Bukaan bangkangannya agak PERLAHAN dan TIDAK YAKIN. Gagal memanfaatkan sepenuhnya kelemahan yang telah pon ditimbulkan oleh kerajaan.

Pendebat kedua kerajaan (SYAZIELA) pula meneruskan kesuraman dan keheningan perdebatan malam itu. Selaku yang kedua, aku harap seorang pendebat itu mampu membalas persoalan yang ditimbulkan oleh Ketua Pembangkang dan membawa dua hujah sokongan dengan baik. TIADA PERASAAN!!!

Pendebat Kedua pembangkang (IZZUDDIN) akhirnya boleh dikatakan sebagai pencetus kehangatan malam itu apabila suaranya berjaya MEMANASKAN dewan. Sekali dengar seolah-olah, bertindak sebagai Ketua Pembangkang. Menutup segala lompang dan memimbulkan segala macam persoalan, namun agak menyedihkan juga apabila sepeti biasa, fakta kes hanya disentuh di permukaan, tidak mendalam.

Pendebat ketiga kerajaan (JIJAH) seperti biasa MENGUASAI dewan. Dengan gayanya yang bersahaja dan mimik muka yang agak nakal, dia berjaya mempengaruhi majoriti juri untuk mengangkatnya (terangkat ke??) sebagai Pendebat Terbaik. Namun, agak lewat dan memang lewat pon bagi dia untuk membela segala pendirian kerajaan.

Pendebat ketiga pembangkang (HELMY) boleh dikatakan agak TERDESAK dan mencuba bersungguh-sungguh untuk menandingi Jijah. Inilah yang akhirnya membuatkan dia kelihatan agak KETERLALUAN ataupon agak OVER!!! Sedangkan segala bidasan tidak menjurus terus kepada penafian sesuatu fakta itu. Ini BAHAYA ye adik!


p/s: teruskan usaha dan teruskan menimba ilmu..


~ yoe menulis dengan tergesa-gesa akibat ingin keluar minum-minum sempena besday hosmet malam ini!!!

5 comments:

dijahsaad said...

Wah, marathon nampaknya menulis entry..hheehe

Kronologi kes kena jelas dan kesan akhir perlu tunjukkan. tapi tulah, kadang2 nervous atas stage tu kan...

Teruskan melatih adik2 ye azrul! go go go!

Encik Azrin Yang Garang said...

haihhhhh peribadi peribadi nih bahaya dan sensitip! nanti ada pulak yang turun naik masjid nak bersumpah sumpah sesumpah chameleon.

lenkali amik la video. boleh kitorang pembaca setia (macam RTM pulak teman setia anda, eh sekarang dah tukar infotainment), kasik kasik komen. kah kah kah.

ehemmm, jgn tergesa gesa membuat sesuatu yer ABANG azrul (pengsan jap). ini bahaya yer bang.. keh keh keh

-Encik Azrin tahap pheromonenya meningkat naik dengan mendadak-

azrullokman said...

eh segala komen saye hanya pandangan ikhlas saye..sekadar ingin menegur..saye rase kalo nk dibandingkan mulut saya dgn mulut kak Ogy ataupon mulut Paul Moss mahupun Adlin Aman Ramlie, mulut saye jauh lebih baik kot!!! heheheh...

azrullokman said...

wah x sangka dijah saad mengomen pada pukul 12.23am!!!!

dijahsaad said...

kenapa tak percaya?
ceh.
pst, bday sapa mlm tadi?

Adli?
Angah?
Azan?
Santana?

hikhik *lap idung darah*