Wednesday, May 13, 2009

You; A Teacher

Salam Sejahtera...

Hari ini 13 Mei , lagi 3 hari sebelum 16 Mei. Lagi 3 hari untuk sambutan hari guru di Malaysia. Memandangkan on that day, maybe aku takkan berpeluang dan tiada masa untuk menulis seperti sekarang, jadi aku teringin nak layangkan tulisan ini pada hari ini, awal 3 hari...hehehhe :P

Sebenarnye tadi masa tengah online kat facebook... ternampak kat status abg rudy, dia tulis pasal teringatkan para guru dia masa zaman sekolah....dengan tidak semena-mena membuatkan aku pon teringat sama kat cikgu-cikgu zaman sekolah aku dulu-dulu.

Cikgu Zaman Tadika; Tadika Kemas Jengka 19 (1990)

1. Cikgu Nani - lemah lembut orangnya, anak orang kampung sendiri yang kerja bawah KEMAS.

Cikgu Zaman Sekolah Rendah; Sekolah Kebangsaan Jengka 19 (1991-1996)

1. Cikgu Azmi - tinggi lampai, baik orangnya dan banyak belajar dari dia!!
2. Cikgu Mazlan - kadang-kala garang, kadang-kala baik...best...rindu...nak cari cikgu ni... teringat selalu kena pukul dengan pembaris kuning yang panjang tu setiap kali dia pulangkan kerja rumah kami semua
3. Cikgu Syahidan - masih ada dan masih jumpa dia kalau balik kampung..banyak ajar tentang moral dan agama walaupon dia bukan ustaz
4. Datin Hasnah - guru besar masa darjah 6, banyak belajar tentang kepentingan kamus kalau nak pandai bahasa 'Omputih'
5. Ustazah Jamilah - dah bersara katanya sekarang, banyak ajar tentang seni khat dan tulisan jawi

Cikgu Zaman Sekolah Menengah; Sekolah Dato' Abdul Razak (1997-2001):

1. Mr. Shazreen - sayang cikgu ni... best gila ngan dia... selalu bersama.. cikgu bahasa 'Omputih' yang hot!!! hahahhaa.. thanks sir... (bila nak belanja minum sir??)
2. Cikgu Khalijah @ Pn. Kelly - cikgu BM yang gempak, penyokong kuat PAS, suka bergossip, mesti berdiri kat tepi meja aku time classmate yang lain tengah sibuk siapkan kerja yang dia bagi
3. Pn. JayaLetchumi - cikgu sejarah yang seolah-olah buku teks sejarah itu dah sebati dalam cecair otak dia....akan masuk ke kelas dengan sebatang ranting pokok bunga ros sambil mengibas-ngibas sari nya yang vogue itu!!
4. Miss Audrey - cikgu BI masa form 1, lawak nak mampos!!
5. Mdm Habibah @ Mama Bosan - walaupon geng-geng yang lain panggil dia mama bosan, bagi aku dia tetap cool dan best!
6. Miss Hasni - cikgu disiplin yang vogue dengan rambut blonde nya itu dan skirt pendek nya sebelum ditegur oleh Encik Pengetua dan menukar stail pakaian kepada berkain pario seakan-akan berjalan di tepi pantai.
7. Cikgu Sahak - cikgu Geografi yang tegas...tapi caring macam seorang bapak....bapak yang handsome!!!
8. Ustazah Noraziah - ya ampun...seorang wanita yang tak pernah marah agaknya dia ni...dah la cun tahap dewi...
9. Ustaz Syed - sporting gila!!! memang cool!!
10. Ustaz Bagak - bagak tu nickname dia sebab aku lupa nama betul dia... Ustaz yang otak kuning sikit...eh bukan sikit...banyak...mentang-mentang la kami ni semua lelaki dalam sekolah 'all boys'... melucah je kerja si Bagak ni...huhuhu...dah la garang nak mampos!
11. Mr. Wong - cikgu kimia yang baik..best...x kan keluar kelas selagi kami tak paham apa yang dia ajar
12. Mr. Pang - cikgu fizik, seorang cina Kelantan yang sangatlah melayu cara dan perwatakannya...perkataan feveret: ooiii lembu kau!!! tak study ke???
13. Pn. Farihah - i love her!!! best!!! rindu la kat dia....dia lah yang menanam rasa cinta dalam diri ku terhadap BIOLOGY!!!
14. Mdm. ShantaDevi - cikgu bahasa perancis...banyak bagi galakan, dan merci beaucoup to u sebab bersusah payah nak tolong carikan biasiswa untuk aku sambung linguistik in french languange, walaupon aku akhirnya tidak menyahut cabaran itu..huhuhuh....tiada rezeki!
15. Cikgu Yazid - cikgu Add Math merangkap sepupu bila dia kahwin dengan akak sepupu aku. Kalau dekat sekolah mulutnye laser x ingat, tapi bila kat kampung..terus cover...hehehehe...

A Teacher with a student

Ucapan terima kasih tidak terhinggan kepada kalian wahai guru-guru ku... Tidak mampu untuk aku membalasnya...Hanya Yang Maha Kuasa lebih indah balasannya dan punya anugerah buat kalian suatu saat nanti. Kepada cikgu-cikgu lain yang tidak tertulis nama nya, tidaklah bermakna aku melupakan jasa kalian, tetapi ini adalah antara yang masuk dalam senarai FEVERET!!!

p/s: ucapan selamat hari guru selalunya adalah juga diucapkan pada abah..sebab bufday abah aku pon 16 Mei....hehehehe...

~ yoe menulis sambil terkenangkan cikgu-cikgu yang best.....

2 comments:

Anonymous said...

yup..missed my biology teacher^^ Madam Sung.

yoe said...

windu zaman2 sekolah kannn!!!