Monday, May 4, 2009

My Bestfriend's Wedding - a full story edition

Salam Sejahtera…

p/s: ps kali ini diletakkan di bahagian atas, untuk memberi AMARAN bahawa tulisan ini agak panjang dan mungkin agak membosankan….tapi ini lah yang berjaya menyusur di helaian putih Microsoft Word di paparan laptop aku ini…… Kalau sudi, silalah baca sampai habis...kalau nak tengok gambar, sila refer entry sebelum ini.

Perkahwinan merupakan suatu perkara yang cukup indah. Dalam Islam, perkahwinan merupakan suatu sunnah nabi dan dituntut agar dapat mengembangkan zuriat secara halal dan sekaligus mengelakkan maksiat. Tapi perkahwinan yang dimaksudkan hanyalah perkahwinan yang memenuhi tuntuan syarak, terutamanya ia wajib melibatkan pasangan yang berlainan jantina.; LELAKI dan PEREMPUAN. Tidak bermaksud untuk bersifat homophobia, tetapi inilah hakikat yang perlu dipegang oleh kita dalam memenuhi fitrah kejadian manusia.

Tidak berniat memberi ceramah tentang alam perkahwinan; kerana aku bukan lah orang yang alim dan arif tentang perkara ini, tulisan kali ini hanyalah bersifat santai dan menunjukkan apresiasi aku kepada seorang teman, sahabat dunia akhirat aku, Daus yang baru melangsungkan pernikahan dan perkahwinan.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah Rabbul Jalil, pada 1 Mei 2009, hari Jumaat, tepat jam 11.50pg, sahabat aku dunia akhirat, Firdaus Hj. Nawi selamat dinikahkan dengan pilihan hati Wan Nadilah Adibah Wan Ahmad. Alhamdulillah juga, akad sah diterima hanya dengan sekali lafaz. Sekelip mata sahaja, sahabat aku telah bertukar status dari anak teruna kepada suami orang. Tanggungjawab besar menanti anda wahai sahabat!

Aku antara yang hadir dan melihat peristiwa bersejarah itu. Doa dibaca tanda syukur atas sepasang lagi anak cucu Adam yang mengikut sunnah nabi dan menghalalkan apa yang haram di sisi Tuhan. Selesai makan tengahari di rumah pengantin perempuan, kak Na (panggilan aku pada pengantin perempuan) jemput naik ke rumah untuk mengajar aku memakaikan kain samping ikatan bunga untuk hari persandingan esok; kerana aku ditugaskan untuk menyiapkan pengantin lelaki tanpa bantuan juruandam professional. (Mati lah aku, jadi bidan terjun….mak aku pon gelak masa aku bagitahu tentang perkara ini). Tapi takpelah untuk cari pengalaman dan untuk hari penting sahabat aku, aku rela dengan hati terbuka dan senang hatinya. Apa salahnya membantu orang. InsyaAllah satu masa aku pula perlukan bantuan orang, siapa yang tahu kan???...

Selesai belajar dengan beberapa kali praktikal dengan kak Na, aku drive balik ke rumah Daus dengan ditemani Nik, housemate aku. Daus pon ada sekali. Sampai kat rumah Daus di Binjai, KB, Kelantan…macam biasa..rehat-rehat..sempat juga tidur sebab mengantuk drive. Daus pon kata, dia tak rasa apa-apa lagi, tak rasa macam suami orang. Aku balas kat dia, biasa lah, baru-baru lagi..tak rasa kemanisan dia lagi….Daus pon sering kali tersasul sebut kak Na as his awek, instead of his wife….. heheheh… so funny and cute la mamat ni….hahahaha…

Malamnya, kitaorang berehat macam biasa. Sempat berjalan-jalan di Bandar KB, tengok Sua Rasa kat Stadium Negeri. Dalam jam 11.30mlm pula, ikut family Daus, pergi beli barang-barang mentah untuk persiapan masak lauk pengantin dan hantaran, untuk final preparation dekat Wakaf Che Yeh. Jam 2pg baru balik ke rumah, perut lapar la pula..masuk dapur nampak ada nasi arab dari rumah kak Na tadi. So kami bertiga pon melantaklah sepuasnya sebelum masuk tidur. Esok pagi kena bangun awal untuk siapkan pengantin laki.

Hari Sabtu, 2 Mei 2009, hari ini majlis perkahwinan di rumah kak Na. Dalam jam 10pg, aku dah siap pakai baju melayu dan bersamping. Lepas Daus siap mandi, aku siapkan Daus pula..pakaikan baju luar saja, sebab pakaian lengkap akan aku siapkan di rumah persinggahan rombongan pihak lelaki di Kuala Besut nanti on the way ke rumah kak Na. Semua dah siap, dalam 10 buah kereta kalau aku tak silap, kami memulakan perjalanan ke rumah pengantin perempuan. Campur dengan sesat dan tersekat dengan jalan yang sedang dibaiki, dalam kul 12.30 sampai di rumah Paksu Daus kat Kuala Besut. Kat situ makcik-makcik semua buat final touch up kat dulang hantaran, aku pula siapkan Daus dalam bilik dengan kain samping, keris, tanjak, baju sarung luar, bedak muka dan gincu bibir sikit-sikit. Kemudian teruskan perjalanan, jam1ptg, sampai di rumah pengantin perempuan. Majlis persandingan mula jam 1.15ptg. Berpeluh-peluh juga lah aku mengapit pengantin ni bersama adik kak Na, nama Najwa as a pengapit pengantin perempuan. Selesai adat mengenal, makan-makan di meja pengantin dan sesi bergambar, tukar-tukar baju pon mula. Sementara keluarga Daus dan rombongan dah bertolak balik, aku dan Nik pula stay di chalet yang kak Na dah book. Malamnya, Daus bermalam di rumah isteri dia.

Hari Ahad, 3 Mei 2009, majlis di rumah pengantin lelaki pula. Dalam jam 7pg, kitaorang dah bertolak balik ke rumah Daus di Binjai, KB, Kelantan. Sampai je kat sana, terus tolong-tolong orang kampong…siapkan tempat masak, angkat periuk dan kawah, kacau daging dalam kawah, dan macam-macam lagi. Penat gila!!!! Tapi takpe, apa salahnya tolong sikit-sikit. Jam 11pg, makcik dah bising, suruh aku siapkan Daus. Aku pon siap-siap dulu, dah siap, baru aku suruh Daus mandi..then, baru siapkan Daus. 1st baju kat rumah Daus color kuning, lebih kurang macam color kat rumah baju kak Na, tapi fesyen dia lain sikit.

Jam 12 tgh, rombongan pengantin perempuan sampai..terus majlis persandingan start. Tapi majlis hari ni simple je, just bersanding dekat pelamin tanpa ada acara tepung tawar macam semalam, bergambar dengan family, lepas tu pengantin turun makan di meja pengantin. Tugas mengapit pon sekejap je hari ni..Cuma aku jadi org tengah sebab makcik asyik pesan kat aku suruh segerakan majlis. Sementara tunggu pengantin makan, aku lepak-lepak dengan kawan-kawan yang datang. Kawan dari UMT, kawan-kawan dari UPM pon ada termasuk Prof. Zamri dan Dr. Sabri. Siap makan, majlis bergambar pula di pelamin bersama keluarga dan kawan-kawan.

Then, siapkan Daus untuk 2nd baju pula, color merah maroon…cantik baju ni, aku suka! Lepas siapkan Daus, sediakan meja untuk acara potong kek, Makcik suruh aku sediakan kek kat meja tu. Lepas dah ready, acara potong kek pon mula. Lepas family kak Na balik, kami kawan-kawan sambung sesi bergambar dalam bilik pengantin pula…hehehehehe… syok!!!

Dah siap semua, dalam jam 3ptg, baru aku sempat makan dengan Nik, kak Na dan Daus teman makan. Lepas tu makan kek kat runag tamu sambil tunggu kalau-kalau ada lagi tetamu dan waris keluarga pengantin yang datang. Dah siap semua, Daus layan keluarga dia..so aku yang kepenatan ni..ambil kesempatan tidur dalam bilik; bilik pengapit ye, bukan bilik pengantin…heheheheh…Nik pon tidur juga, sian Nik, sure dia penat kemas tempat makan, angkat meja, angkat kerusi, lap semua kerusi..sian dia!

Jam dah menunjukkan 6ptg, aku dan Nik dah siap-siap nak balik ke KT. Daus panggil makan lagi sebelum balik. Makcik pula siapkan lauk-lauk kenduri, dan door gift untuk kami. Dah siap masukkan barang-barang dalam kereta, salam makcik dan pakcik, salam Daus dan ucap selamat kat kak Na juga….kami pon berangkat balik ke KT tepat jam 6.30ptg... masa nak balik ni rasa nak nanges pulak..hehehehe... touching la pulak kan...

Dalam jam 8mlm lebih, kami sampai kat rumah kami di KT. Alhamdulillah satu misi membantu hari bersejarah seorang sahabat telah berjaya aku lalui dengan jayanya. Terima kasih juga Nik sudi luangkan masa teman aku, tak pasal-pasal ko pon penat sama…sorry!

yoe with F&N; Firdaus & Nadilah


~ yoe menulis dengan merasai manisnya erti persahabatan... Alhamdulillah Syukur Ya Allah Rabbul Jalil!

4 comments:

Yla rahYla said...

Cik Azrul yang budiman...daus ke...hehehe!!!tahniah daus...semoga bahagia dunia akhirat...am epi 4 u (",)

yoe said...

yup cik yla sayang!!! daus dah kawen dah...
yla bila lagik?? heheheh...

Anonymous said...

Erm..selamat pengantin baru la u ols..
i xde kat malaysia on dat day..
if x leh drive pg sana even xtaw tmpt nye kn
i dapat msg daus pung ms i kat overC
hehehehe

XEN

yoe said...

wah kat overc katanye....
meriah betul!!!
pergi kawen jugak ke kat sana tu..hehehe...