Thursday, January 15, 2009

PRU VS PRK

>>


pilihanraya umum (PRU) dan pilihanraya kecil (PRK) adalah dua entiti yg sama tp x serupa!!!


drpd pemerhatian aku yg merupakan seorang amatur dlm memberi komentar politik, dan juga berlandaskan kepada pembacaan aku yg sgt meminati politik....maka jom kite list down kan perbezaan secara simplistik antara kedua2 nya...hanya simplistik bukan holistik okay!!!


  1. PRU- fokusnya tersebar ke seluruh negara; PRK- seluruh negara meletakkan fokus kepadanya
  2. PRU- pemimpin2 besar dan otai2 parti politik masing2 sebok di kawasan sendirik; PRK- pemimpin2 besar dan otai2 parti politik maseng2 sebok di kawasan pilihanraya kecil dan meninggalkan sebentar kawasan sendirik!!!
  3. PRU- isu2 nya dr kecil menjadi besar; PRK- isu2 nya dr besar menjadi kecil.... fikir2 kan!!
  4. PRU- berita2 di kaca TV, radio dan newspaper melangkaui jarak dr Perlis hingga ke Sabah; PRK- berita2 di kaca TV, radio dan newspaper melangkaui Kg. A hingga ke Kg. Z, Mukim A hingga ke Mukim Z, dan masa ni lah kita nk dgr ceruk rantau nama tempat yg kita x penah dgr sebelom nih!!!
  5. PRU- projek pembangunan dan majlis pecah tanah berlaku di seluruh negara; PRK- projek pembangunan dan majlis pecah tanah berlaku selang sejam dan selang 5KM dlm kawasan pilihanraya kecil!!!


p/s: tulisan ini bersifat NEUTRAL dan tidak melambangkan kecondongan saye ke arah mana2 parti politik!! sesungguhnya saye lebih suka melihat calon daripada melihat parti nya!!


~ yoe menulis sambil feeling2 jd kolumnis politik bebas!!

3 comments:

Khadijah said...

Go makcik maimun!

ops, tak cukup duit deposit kan?
hehe

Encik Ayie Yang Garang said...

yoe tulish:
drpd pemerhatian aku yg merupakan seorang amatur dlm memberi komentar polotik, dan juga berlandaskan kepada pembacaan aku yg sgt meminati politik....
+++
i acknowledged the liberty of writing but in my HUMBLE opinion, the line you wrote is a bit of self-glorifying walaupun ada penggunaan perkataan amateur. if i were you, i would have written "dalam pemerhatian saya yang telah melihat beberapa perjalanan PRU dan PRK sebelum ini. juga melalui pembacaan saya, saya ingin BERKONGSI PENGETAHUAN tentang... ".

soalan:
1. berapakah buku yang incik yoe telah baca?paper?? penulisan? majalah berunsur politik? international? local?
2. adakah incik yoe hadir di setiap lokasi pilihanraya umum atau kecil?
3. berapa luaskan pengetahuan incik yoe tentang perjalanan pilihanraya?
4. bagaimanakah formulasi pencetusan idea isu isu panas dan kontreversi.?

nasihat saya:

saya amat bangga incik yoe dapat menulis tentang perbezaan PRU dan PRK yang telah kita pelajari semasa di sekolah menengah tingkatan 5. untuk mengangkat diri sebagai pengkritik amateur, saya rasa jawab dulu ke empat2 solan yang saya bagi tadi.

untuk menjadi columnist biasanya yang menulis tentang politik, mereka ini bukan sahaja merantau ke ceruk malaysia tetapi seluruh alam dah dirayau. berangan itu tidak mengapa kerana itu mewujudkan daya untuk mencapai yang diimpikan.

walau bagaimanapun (hambekk bahasa buku terus), berangan yang terlampau akan meletakkan kehidupan incik yoe di ruang dimensi ke enam. saya mohon fikir2kan lah sebelum menulis.

sekian terima kasih dari saya yang masih belajar menulis.

~feeling2 burung unta yang otaknya lebih kecil dari matanya, bayangkan lah..

yoe said...

saye mmg bukan siapa2... :)