Tuesday, September 15, 2009

Keindahan sampinG sonGket

Salam Sejahtera...

Menulis dengan sedikit mood raya.... hahahaha :)

Zaman dulu-dulu masa budak-budak dan zaman belasan tahun, cukup rimas bila mak suruh pakai kain samping sekali masa raya. Macam-macam alasan aku bagi, rimas la.... susah nak bergerak la... susah nak isi duit raya dalam poket bawah baju raya tu la.... apa-apa lagi la janji tak kena pakai samping.

Tapi bila usia dah menginjak 20an ni... mood nak pakai kain samping lengkap menyaluti baju melayu yang tersarung di badan ni kunjung tiba pula. Bukan apa, teruja la tengok orang lain pakai baju melayu with lilitan kain samping yang lawa-lawa. Sementelah lagi aku sekarang ni menghijrahkan diriku untuk beberapa tahun bekerja dan menuntut ilmu di bumi Terengganu yang memang terkenal dengan keindahan kain songket nya... apa lagi, mengelinjanglah aku ke Kedai Pasar Payang tu.... jalan-jalan sambil ambil kesempatan melihat-lihat kecantikan tenunan songekt di sana, asli buatan orang Terengganu.

Pertengahan tahun hari tu, aku ada la beli sehelai samping songket warna hijau untuk hadiah birthday kepada Encik Pegawai.... baru-baru ni pulak, aku beli 2 lagi kain samping songket untuk diri aku sendiri dan untuk Encik Jurutera yang pekat slang English London nya itu!! Sekadar berkongsi keindahan songket bersama insan-insan rapat...


Warna biru untuk aku pakai masa raya nanti


Warna coklat tanah untuk hadiah raya merangkap hadiah birthday Encik Jurutera... kira in advance laa... hehehe :)



~ yoe menulis di Borders Times Square sambil tunggu encik Jurutera datang ambil barang-barang yang aku nak bagi kat dia dan tunangnya.... bingkisan kecil tak seberapa dari Terengganu.

3 comments:

Anonymous said...

yg biru tu sweet -kak zila- this is an0ther bl0g of mine..(pHD journey)

Encik Ayie Yang Garang said...

yang cokelat tu exotic.

pemberian bukan diukur kecil atau besar,
yang penting disampai dengan hati ikhlas,
terima kasih diucap dari hati yang paling dasar,
hanya allah lah sebaik baik pembalas.

terima kasih adik oren!

yoe said...

sis zieyla: tq sis...

abg azrin: touched!!!!! sob sob sob.... lap ayaq mata!!