Friday, June 5, 2009

Rasa Kesal Aku

Salam Sejahtera...

Hari ini hari Jumaat, penghulu segala hari. Seperti biasa, sebagai kaum Adam, tak lepas daripada pergi menunaikan solat jumaat di masjid.

Hari ini, tukar selera..pergi solat di masjid sebuah kampung yang berhampiran dengan rumah (nama masjid dirahsiakan). Ada sedikit kekesalan terhadap beberapa perkara di sini:

Pertama; sistem audio (PA system) yang SANGAT menyedihkan. Takkan la nazir masjid dan jawatankuasa masjid tak notis perkara macam ni... Tidak dipanjangkan kepada ADUN kawasan atau sekurang-kurangnya Penghulu kampung. Kalau Masjid Kristal boleh dibina, takkan la sistem audio untuk sebuah masjid kampung tak boleh disediakan dengan sempurna.

Kedua, keadaan imam yang membaca khutbah itu seolah-olah telah sampai usianya untuk berehat. Bukan menidakkan jasa dan ilmu agamanya, namun keadaan fizikal dan kesihatannya telah menjadikan bacaan khutbah itu tersangkut-sangkut dan sangat perlahan.

Tulisan tidak bermaksud menghina atau merendah-rendahkan sesiapa pun. Sekadar berkongsi idea dan merintih perhatian pihak yang berautoriti terhadap kebajikan Rumah Sang Pencipta yang bisa menghimpunkan sekalian hamba-Nya sekurang-kurangnya pada hari Jumaat yang mulia.

Walaupon kesal, tetap kena senyum pada hari Jumaat!!!!

~ yoe menulis dan menzahirkan rasa kesal.

4 comments:

+ v3r_miLion + said...

alalala....cenyummm! bagus! baru semangat nak beribadat! :)

ang said...

I macam tahu je masjid mana tu...;p

shashazura said...

bagus.
maksud nya, ko bukan g masjid semata2 atas nama tanggungjawab sebagai umat Islam. tapi ko prihatin terhadap ilmu yang cuba disampaikan. :)

azrullokman said...

sis zieyla: senyum sadaqah plg mudah sis!!!

ang: ye ke u tau???? hehehe...

chacha: insyaAllah...selamat beramallllllll...

~ yoe